Alsó tagozatos gyerekeket célozza Kertész Erzsi Göröngyös úti iskola című gyerekregény sorozata. A könyvek témája mindig valamilyen iskolásokat érintő probléma és az azokra adott megoldások. A mesék a 2.b. osztályban játszódnak. Minden könyvnek más gyermek a központi figurája, akinek megismerjük szerepét a közösségben és lelki problémájának okát. Így a sorozat részei külön is érthetőek és élvezhetők. Sőt, ha csak egy konkrét iskolai problémára szeretnénk megoldást, feloldást találni, akkor elég csupán a megfelelő darabot gyermekünk figyelmébe ajánlani vagy közösen elolvasni. A regények közös ismertetőjegye a humor, ezzel ellensúlyozni próbálja az írónő a néhol igen szomorú helyzeteket, amelyek a főszereplő gyermekek körül alakulnak. A szereplők, helyszínek vagy események megismerését segíti elő Metzing Eszter gyönyörű, színes illusztrációi. Az illusztrátor az akár két oldalas képekkel megkönnyíti a történet befogadását.
A Göröngyös úti gyerekek helyzete minden regény végére megoldódik, azt is írhatnám, hogy kisimul.
1. Helló felség
A mese központi problémája: az önmagunk és mások elfogadásának nehézsége.
A 2.b. élete fenekesen felfordul, hiszen az osztályba új tanuló érezik Csuda Gábor személyében. A fiú másként viselkedik, mint ahogyan azt társai vagy tanárai megszokták volna. Ő ugyanis koronát és palástot hord. Emellett viselkedésével is azt hangsúlyozza, hogy ő egy király. A kezdeti csúfolódás, szép lassan alábbhagy, átveszi helyét az érdeklődő kíváncsiság. Több fontos üzenete is van a történetnek. Az egyik, hogy ne a felszín alapján ítélkezzünk, ismerjük meg a másikat. A másik, hogy legyünk mindig önmagunk, ne akarjunk másnak mutatkozni mint akik vagyunk!
2.Lássatok csodát
A mese központi problémája: megfelelési kényszer leküzdése, önmagunk elfogadtatása másokkal
A történet egy másik 2.b. osztályos tanuló esetének bemutatásával folytatódik. Ezúttal Arika, egy kislány kerül a figyelem középpontjába, méghozzá hatalmas lódításaival. Ő ugyanis, azt találja ki, hogy rokonai dúsgazdagok és Svájcban kastélyuk van. A hazugságok, azért mélyen gyökereznek. A gyermek úgy érzi nehezen felel meg édesanyja elvárásainak. A gyerekek kezdetben versengenek Arika kegyeiért, hátha valamelyikük vele tarthat nyaralni. De amikor minden titok kiderül, hirtelen közellenséggé válik. Megoldással a tanítónéni szolgál, aki azt javasolja Arikának, fantáziáját kamatoztassa, írjon színdarabot!
3.Ne parázz
A mese központi problémája: önmagunk elfogadása, félelmeink leküzdése,
Ezúttal Saci lelkivilágát ismerhetjük meg, aki túlontúl meg akar felelni másoknak és nagyon gátlásos. Emellett az iskolában is rossz periódusba kerül, kettest kap matekból, fél a karácsonyi fellépéstől. Ezek miatt folyton folyvást csak marcangolja magát. Szerencsére segítségére siet idős barátja Tata bácsi,aki egy-egy jó tanáccsal tud a lánynak szolgálni. Persze a regény végén a szorongására is érkezik megoldás és Saci lelki békéje is helyre áll.
4. Gáz van
-
A mese központi problémája: elvált szülők, magányosság érzése,
A sorozat befejező része Robiról szól, aki szeretne fontos szerepet betölteni osztálytársai között és a nagyfiúk társaságába tartozni. Sajnos semmi nem alakul úgy, ahogy a fiú eltervezte. A nagyok nem veszik be a csapatba, az osztálytársai kigúnyolják, testvérével sem a legjobb a kapcsolata és édesanyja új barátjára sem kíváncsi. A nyári tábor lehetőséget kínál a fiúnak,hogy észrevetesse magát ,ezért egy nagy csíntalanságot eszel ki.
Ha kíváncsiak vagytok a történetek végkifejletére, akkor olvassátok közösen kis lurkóitokkal a könyveket, melyeket a www.cerkabella.hu oldalon meg is tudtok rendelni.